reklama
kategoria: Biznes
16 maj 2025

W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w zmysł dotyku

zdjęcie: W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w zmysł dotyku / fot. Newseria
fot. Newseria
Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
W centrach realizacji Amazon produkty przechowywane są w pojemnikach podzielonych na przegrody, z których każda mieści średnio do 10 przedmiotów. Umieszczenie przedmiotu w tej ciasnej przestrzeni lub wyjęcie go z niej było do tej pory możliwe tylko z udziałem człowieka i niedostępne dla robotów.

Nasze roboty wykorzystują coś w rodzaju zmysłu dotyku. Przemieszczając przedmioty w pojemniku, wykorzystują sprzężenia zwrotne. Manipulatory robotów wyposażone są w cztery sensory, które wykorzystujemy do manipulowania gęsto umieszczonymi przedmiotami. Dzięki temu możemy przechowywać i wyjmować produkty z takich pojemników – mówi w wywiadzie dla agencji Newseria Nicolas Hudson,
kierownik naukowo-technologiczny projektu Vulcan w Amazon Robotics.


Robot Vulcan jest wyposażony w czujniki siły. Pozwalają mu one dokładnie określić, kiedy i jak mocno dotyka jakiegoś przedmiotu. Dzięki temu siła manipulatora może być płynnie dostosowywana do tego, z jakim materiałem urządzenie pracuje. Pozwala mu to przenosić nawet najdelikatniejsze przedmioty bez ryzyka uszkodzenia. Drugie ramię robota jest wykorzystywane do porządkowania przestrzeni magazynowej, by wykorzystać ją najbardziej efektywnie. Każda praca wykonana przez urządzenie jest też dla niego bazą informacji wykorzystywanych w uczeniu maszynowym. Amazon szacuje, że Vulcan może być wykorzystywany w obsłudze nawet 75 proc. produktów znajdujących się w centrach logistycznych firmy.
 

Kolejną technologią, którą wprowadziliśmy, jest śledzenie przedmiotów i ich rozróżnianie. Kiedy zamawiamy coś w sklepie Amazon, wybieramy konkretny produkt, który następnie zostaje umieszczony na taśmie z szeregiem innych. Spośród tych wszystkich nieuporządkowanych przedmiotów trzeba wyłowić ten właściwy. Nasz robot potrafi to zrobić, wykorzystując komputerowe rozpoznawanie obrazu, a dzięki technologiom uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji może porównać to, co „widzi”, z danymi w bazie. Następnie urządzenie śledzi wszystkie paczki i dzięki tej technologii potrafi odpowiednio reagować – dodaje Nicolas Hudson.


W centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech Vulcan jest wykorzystywany do odbierania i składowania zapasów w górnych rzędach kontenerów magazynowych, które znajdują się na wysokości około 2,5 m. Pracownik, aby się do nich dostać, musiałby się wspinać po drabinie. To z jednej strony czasochłonne, a z drugiej – niosące większe ryzyko dla bezpieczeństwa. Vulcan obsługuje również przedmioty składowane tuż nad podłogą. Ogranicza to konieczność schylania się.

Nowy system reaguje w sposób ciągły, przesuwa przedmioty, manipuluje nimi w bardzo ostrożny sposób i na bieżąco wykorzystuje informacje, aby wykonywać odpowiednie akcje. Wielu ludzi na świecie zajmuje się badaniami nad tego typu technologiami, ale jest to właściwie pierwszy raz, kiedy są one wdrażane na większą skalę, nawet w Amazon – wskazuje ekspert.


Robot Vulcan został zaprezentowany przez Amazon podczas wydarzenia „Delivering the Future” w Dortmundzie. W planach jest jego wdrożenie w lokalizacjach w całej Europie i Stanach Zjednoczonych w ciągu najbliższych kilku lat. Amazon od lat rozwija projekt automatyzacji procesu sortowania paczek z wykorzystaniem robotów. W centrach realizacji zamówień „pracuje” ich już ponad 750 tys. Odgrywają one kluczową rolę w realizacji zamówień, ale też stworzyły setki nowych kategorii stanowisk w Amazon z wykorzystaniem robotów. Są wśród nich Cardinal, który podnosi i precyzyjnie układa paczki w wózkach, czy Proteus, który przemieszcza te wózki do doku załadunkowego, skąd paczki trafiają do ciężarówek.

Jest mnóstwo różnych zastosowań dla takich robotów, choćby w sklepach spożywczych. Ten rodzaj technologii jest niezbędny, abyśmy mogli wprowadzić roboty także do naszych domów. Sądzę więc, że to dopiero początek wykorzystania robotów w tego typu pracach – mówi Nicolas Hudson.
Firma automatyzuje jednak nie tylko procesy związane z gospodarką magazynową, ale również z dostawami. Dzięki technologii VAPR paczki mogą szybciej trafiać pod wskazany adres.

Technologia została początkowo opracowana dla floty Amazon, aby pomóc kierowcom w szybszym wyszukiwaniu paczek dostarczanych od budynku do budynku. Technologia jest połączona z GPS-em pojazdu i w chwili jego zatrzymania pod domem, biurem czy innym adresem docelowym klienta system uruchamia narzędzie, które błyskawicznie skanuje wszystkie paczki w środku i rozpoznaje tę, która ma trafić pod bieżący adres. Dzięki tej technologii kierowca zaglądający do bagażnika może zobaczyć laserowe podświetlenie na paczkach. Właściwa paczka, którą należy wyciągnąć, będzie miała powierzchnię podświetloną na zielono. Wszystkie pozostałe paczki będą podświetlone na czerwono – tłumaczy Luca Tomaselli,
inżynier ds. rozwijania systemów w Amazon.


Jak szacuje firma, oszczędność czasu, jaki kierowca musiałby poświęcić na identyfikację paczek, może na jednej zmianie sięgać nawet 30 minut. Ważny jest jednak nie tylko wymiar ekonomiczny i organizacyjny, ale także ludzki.

O 67 proc. zmniejszamy wysiłek psychiczny i fizyczny kierowcy. Nie ma to wpływu na bezpieczeństwo, bo system wykorzystuje kod kreskowy z naszym identyfikatorem śledzenia i nie monitoruje żadnych danych. Dlatego kiedy kierowca otworzy bagażnik, będzie mógł od razu znaleźć podświetloną przesyłkę zamiast przeglądać etykiety, adresy czy nazwiska. W efekcie dzięki tej technologii podnosimy poziom bezpieczeństwa i dbamy o prywatność naszych klientów – podkreśla Luca Tomaselli.


Technologia VAPR, choć pierwotnie zaprojektowana z myślą o usprawnieniu pracy w furgonetkach kurierskich, będzie wdrażana również w sortowniach. Pozwoli ona obsłużyć jednorazowo kilkakrotnie więcej przesyłek, niż miało to miejsce podczas wyszukiwania i skanowania ich w trybie manualnym.

VAPR, czyli technologia opracowana dla furgonetek, przejdzie na kolejny fantastyczny projekt, który prezentujemy w Dortmundzie. Przejdziemy od VAPR do VASS, czyli stacji sortowania wspieraną technologią rozpoznawania obrazów. Wykorzystując nowe urządzenie, możemy przeskanować wszystkie paczki razem, aby szybciej ustalić, które należy podnieść i umieścić w pojemniku. Dodatkowo zmniejszamy powtarzalność czynności wykonywanych przez naszych pracowników, którzy nie muszą już przeszukiwać etykiet, sprawdzać nazwisk i adresów – wystarczy, że będą się kierować zielonym lub czerwonym podświetleniem – przekonuje inżynier ds. rozwijania systemów w Amazon.


Według Grand View Research światowy rynek automatyzacji magazynów był w 2023 roku wyceniany na ponad 19 mld dol. Do 2030 roku jego przychody zwiększą się prawie trzykrotnie – do niemal 54 mld dol.

Źródło: Newseria
PRZECZYTAJ JESZCZE
pogoda Leżajsk
7°C
wschód słońca: 04:38
zachód słońca: 20:15
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Leżajsku

kiedy
2025-05-23 18:00
miejsce
Centrum Kultury i Biblioteka w...
wstęp biletowany
kiedy
2025-05-25 17:00
miejsce
Franciszkański Ośrodek Kultury,...
wstęp biletowany
kiedy
2025-05-26 19:00
miejsce
Kino Leżajsk, Leżajsk, ul....
wstęp biletowany
kiedy
2025-05-29 18:00
miejsce
Kino Leżajsk, Leżajsk, ul....
wstęp biletowany